Vedtægter

Grindsted Husholdningsforening

§ 1

Navn

Foreningens navn er: Grindsted Husholdningsforening og har hjemsted i Billund Kommune.

§ 2

Formål

Foreningen har til formål gennem sammenkomster, at skabe forum for sociale, faglige og kulturelle aktiviteter.

Dette sker gennem foredrag, diskussioner, studiekredse, udstillinger,   demonstrationer, kurser, virksomhedsbesøg og udflugter

§ 3

Medlemskab

Foreningen er åben for alle, der kan tilslutte sig foreningens formål og vedtægter.

§ 4

Kontingent

Opkræves hvert år af bestyrelsen i forbindelse med nyt programår.

§ 5

Generalforsamlingen

er foreningens øverste  myndighed.

§ 6

Foreningen ledelse

Foreningens ledes af en bestyrelse, der varetager foreningens interesser og er ansvarlig for foreningens økonomi og forpligtelser.

Bestyrelsen fører beslutningsreferat over bestyrelsesmøder

Referaterne sendes elektronisk til bestyrelsen til godkendelse.

Beslutningsreferat fra generalforsamlingen underskrives alene af dirigenten og sekretæren og opbevares elektronisk.

§ 7

består af 9 medlemmer, der afgår skiftevis med 4 og 5.

Valgperioden er 2 år for bestyrelsesmedlemmer og 1 år for suppleanter.

Bestyrelsen konstituerer sig på førstkommende bestyrelsesmøde.

Formanden og næstformanden afgår på skift. I tilfælde af, at formand og næstformand er på valg samme år, forlænges formandens valgperiode med 1 år.

§ 8

Ordinær generalforsamling

afholdes hvert år i marts/april måned og indvarsles senest 14 dage forud ved opslag på hjemmesiden og rundsending til medlemmerne via mail eller brev.

§ 9

Ekstraordinær generalforsamling

afholdes såfremt 20 pct. af medlemmerne, eller når 2/3 af bestyrelsen kræver det og indvarsles som ordinær generalforsamling.

§ 10

Afstemning på generalforsamling

Generalforsamlingen træffer beslutningen med simpelt flertal, ved håndsoprækning. Skriftlig afstemning anvendes dog, når det begæres af blot ét medlem. Ved personvalg, hvor der er foreslået flere end det antal, der skal vælges, foretages altid skriftlig afstemning. Ved sådanne personvalg anvendes reglen om simpelt flertal.

Stemmeret har ethvert medlem.

§ 11

Ændring af vedtægter

Til beslutning om ændringer af vedtægterne kræves vedtagelse af generalforsamlingen med 2/3 af de afgivne stemmer. Forslag til vedtægtsændringer indvarsles senest 14 dage forud ved opslag på hjemmesiden og rundsending til medlemmerne via mail eller brev.

§ 12

Afholdelse af generalforsamling

Generalforsamlingen vælger dirigent under formandens ledelse. Dirigenten må ikke være medlem af bestyrelsen. Dirigenten afgør, om generalforsamlingen er lovligt indvarslet, leder forhandlingerne og sørger for, at sagernes behandling og afstemningen finder sted efter vedtægterne.

§ 13

Dagsorden generalforsamling

Generalforsamlingens dagsorden skal indeholde følgende punkter:

1.Valg af dirigent, sekretær og stemmetællere.

2.Beretning ved formanden.

3.Kasserens fremlæggelse af det reviderede regnskab samt

godkendelse heraf

4.Fastsættelse af kontingent.

5.Aftenskolens beretning og orientering om regnskab

6.Valg af bestyrelse samt 2 suppleanter.

7.Valg af 2 revisorer og 1 revisorsuppleant.

8.Behandling af indkomne forslag.

9. Eventuelt.

§ 14

Indkomne forslag

Skal være formanden i hænde senest 8 dage før generalforsamlingen.

§ 15

Tegningsregler

Foreningen tegnes af formanden og kassereren i fællesskab.

§ 16

Ansvar

Foreningens medlemmer, bestyrelse og udvalg hæfter ikke for foreningens eventuelle gæld. Foreningen hæfter for sine forpligtelser med sin formue.

§ 17

Regnskab

Foreningens regnskabsår er 1. marts til 28. februar (29. februar i  skudår).

Driftsregnskab og status forelægges på den ordinære generalforsamling til godkendelse og skal være forsynet med  revisorernes påtegning.

§ 18

Opløsning af foreningen

Beslutning om foreningens opløsning kræver at mindst halvdelen af de fremmødte medlemmer stemmer for opløsningen. Er dette ikke tilfældet, kan spørgsmålet tages op til behandling på ny generalforsamling, der holdes tidligst 14 dage efter, og da kan afgørelsen træffes ved simpel stemmeflertal. Begæring om ekstra generalforsamling om opløsning sker i henhold til §9.

Ved foreningens opløsning kan foreningens kapital og ejendele ikke udloddes til foreningens medlemmer, men skal anvendes på den måde, der bedst understøtter foreningens formål. Beslutning om fordeling vedtages på den afsluttende generalforsamling.

Disse vedtægter blev vedtaget på den ordinære generalforsamling den 29.03.2023